tisdag 10 januari 2012

Spelåret som kommer

Det var länge sedan jag skrev ett inlägg om tv-spel, kanske främst för att jag haft föga tid för att sjunka ned i soffan de senaste månaderna, och när jag fått chansen är det fortsatt det absurt stora Skyrim, samt de allt roligare fajterna i Battlefield 3, som gäller. Det sistmämnda fick för övrigt ett ypperligt uppsving i och med kartorna och de nya vapnen i expansionen Back to Karkand och trots att allt fler spelare når de högre nivåerna är det fortfarande belönande att spela på ren amatörnivå.
Året som kommer är dock fullt av spännande spelsläpp. Här är några nyheter jag ser fram emot att få mata in i 360:n:

Bioshock Infinite
De två tidigare avsnitten av Bioshock lyckades kombinera snygg shooter-action med svidande satir riktad mot såväl Ayn Rands fantasier om "objektivism" (numera oftare kallat libertarianism) och hyperkollektivism. "Infinite" verkar inte bli sämre och de trailers jag sett antyder att det nu blir patriotism och xenofobi som ligger i fokus. Då spelmekaniken var i det närmaste fulländad redan i första spelet så hoppas jag att fokus riktas på historieberättandet och personporträtten den här gången.

Silent Hill: HD Collection och Silent Hill: Downpour
Jag har aldrig lyckats ta mig igenom Silent Hill 2. När jag köpte det till PC kraschade hårddisken, och de två begagnade Xbox-exemplar jag lyckats hitta har båda varit defekta. Att både Silent Hill 2 och 3 släpps på nytt till den senaste generationen är alltså en strålande nyhet för mig som älskade "Homecoming". Bra skräckspel verkar ha blivit en bristvara i en era som domineras av actionhybrider som Resident Evil, så min förhoppning är att även nysläppet "Downpour" fortsätter seriens fokus på psykologisk skräck, trasiga huvudpersoner och sant groteska fiender. Zombies känns uttjatade sedan länge, så man kan hoppas att mer kreativ monsterdesign snart blir inne igen.
(Personligen hoppas jag på att Clive Barker snart ger sig in på TV-spelsdesign igen, då jag sannolikt är den enda människan i världen som verkligen älskade "Jericho").

Mass Effect 3
De två första spelen i serien lyckades oerhört väl med att placera spelaren i huvudrollen på ett sant episkt rymdäventyr. Efter det dramatiskt förebådande slutet på del 2 kan jag bara hoppas att slutstriden mot "the reapers" blir det klimax som serien förtjänar.

Max Payne 3
Ytterligare en "trea" värd att se fram emot. Finska studion Remedy lyckades i de två tidigare klassikerna berätta en riktigt Noir-betonad deckarhistoria inom ramen för ett tjusigt actionäventyr, och man kan hoppas att efterträdarna Rockstar inte slarvar bort spelets själ till förmån för de popkultur-referenser som är så centrala i GTA-spelen som varit studions flaggskepp.
(GTA är naturligtvis fantastiska spel, men jag hoppas att den unika tonen i Max Payne inte ersätts med Rockstars ibland alltför ironiska anslag).

Fler spelsläpp inför 2012 finns att läsa om på Aftonbladets sida. Dock delar jag inte riktigt de skribenternas fascination för japansk Kawaii-kultur och regurgiterade nintendopatent som Streetfighter Super Arcade Edition nr 567.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar