tisdag 6 december 2011

Där förnuft och moralpanik krockar

Så var det bekräftat för miljonte gången: Det finns inget tydligt samband mellan tv-spelande och våldsbrott. Nog är detta ingen överraskning, då de slutsatser som hittills dragits i princip alltid varit "mördare hade en gång spelat tv-spel". Post hoc ergo prompter hoc av värsta slag, alltså.
Vad som förgyllde min morgon var att DN på ledarplats faktiskt diskuterade, om än översiktligt, vikten av stringent upplagda studier för att bringa ordning i komplexa samband, såsom detta måste sägas vara. Jag kan också hålla med både om att stor noggrannhet bör läggas vid att inte sätta vuxenspel i händerna på barn, samt att inte låta spelen begränsa alla de viktiga aktiviteter som krävs för att grundlägga motorik, intellekt och sociala färdigheter.
Då jag själv förhoppningsvis är färdigvuxen nu, kommer jag personligen att fortsätta att avnjuta våldsamma spel när tillfälle bjuds. Då jag exponerats för grovt digitalt våld i mer än ett decennium nu, utan att hänfalla åt i kriminalitet törs jag nog fortsätta med gott samvete.
När kommer Ninja Gaiden 3 förresten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar