tisdag 13 december 2011

Islam, islamofobi och främlingsfientlighet: Religionskritikerns dilemma

Lång, läsvärd och sorglig artikel i DNs kulturdel i dag om problemen med rasism och främlingsfientlighet i Malmö och i Sverige i stort. Ett antal incidenter med övergrepp och förföljelser riktade mot både nyanlända och långvarigt boende invandrare beskrivs, med tonvikt på trakasserier riktade mot muslimer.
För mig som ateist innebär just detta med islam ett känsligt och knivigt kapitel, som jag har funderat på ett bra tag, och dagens artikel riktade strålkastarljuset den polariserade inställningen till islam i dagens Sverige.
I korthet är jag personligen positivt inställd till en generös och öppen invandringspolitik och min övertygelse är att Sverige har de ekonomiska och mänskliga resurserna att ta emot och dra nytta av de människor som söker sig hit, förutsatt att invandringspolitiken kombineras med en effektiv och snabb integration i samhället (hur detta bäst genomförs lämnar jag dock till mer politiskt insatta personer).
Dock är jag negativt inställd till islam, på samma sätt som jag är negativt inställd till kristendomen, judendomen, hinduism, satanism, asatro, wicca, måndyrkan och över huvud taget alla trossystem som sätter en imaginär guddoms godtyckliga befallningar över mänskligt självbestämmande och välmående.
I denna uppräkning dras dock just islamkritiken med unika problem och fallgropar, även om det naturligtvis föreligger liknande svårigheter avseende judendomen (judendomskritik respektive antisemitism är dock ett så stort ämne att det får lämnas till något framtida inlägg).
Till att börja med finns en stark benägenhet i de mer kulturrelativistiska kretsarna (Mattias Gardell framstår som ett gott exempel) att jämställa all negativitet mot islam med islamofobi och främlingsfientlighet. Än värre är det faktum att sådana anklagelser långt i från alltid är grundlösa, då en i det närmaste paranoid skräck för islam blivit den europeiska xenofobins paradnummer och främsta försäljningsargument under det senaste decenniet (flera exempel på islamofoba argument går att läsa i Orrenius artikel).
Hur skall man som generell "antiteist" då förhålla sig till islam, utan att aktivt eller oavsiktligt ge sitt stöd till de tragiska byfånar som kastar sten efter slöjklädda kvinnor eller tror att varje moské döljer en hemlig bas för mordiska al quaeda-celler?
Ett alternativ är naturligtvis att rikta in sig på andra religioner och lämna islam i fred, med hänsyn till många muslimers utsatta situation i de europeiska länderna. Det är inte troligt att katoliker, scientologer och plymouthbröder kommer att upphöra med att förse oss ateister med dumheter att kritisera inom någon snar framtid.
Ett sådant fredande riskerar dock (förutom dess inneboende intellektuella oärlighet) att vara direkt kontraproduktivt, då det ger näring både till islamofobernas föreställning om en politiskt korrekt tystnadskonspiration och till de islamister vars våtaste dröm är en värld där islam allenarådande står som oemotsagd "sanning".
Man kan, som alternativ, vara väldigt noggrann med att förse alla islamkritiska uttalanden med en brasklapp av typen "inte för att kristendomen är bättre". Detta drar dock ned debatten till dagisnivå, med ständiga tu quoque, och är ett effektivt sätt att blanda bort varje försök att argumentera för det sekulära samhällets överlägsenhet.
Personligen tror jag att lösningen är densamma som alltid: Skilj på åsikt och person. Om man accepterar att islam är en självvald ideologi bland andra, inte ett medfött och oundvikligt drag bland stora befolkningsgrupper, medför detta att man kan skilja mellan kritik mot tron och den troende. (Mer om respekt för människan och troskritik här).
Här har även de som argumenterar mot islamofobi ett ansvar för att se de troende som en heterogen grupp av individer snarare än ett kollektiv genomsyrat av identiska trosuppfattningar. Genom att jämställa islamkritik med kränkningar av muslimer fastslår man att tron är oskiljbar från individen just när det gäller islam, och perpetuerar på så sätt bilden av just muslimerna som en homogen och labil befolkningsgrupp väsensskild från alla andra.
Sammanfattningsvis är jag övertygade om att det är fullt möjligt att bemöta en människa med all respekt och samtidigt vara obönhörligt kritisk mot dennes trosuppfattningar, vare sig dessa har sin bas i koranen, bibeln eller Kapitalet. I slutändan tror jag att en öppen ton i debatten gynnar hela samhället, medan en nervös tystnad bara göder den polarisering som extremister på alla sidor trivs så bra med.
Kort sagt: Jag delar gärna samhälle, matbord och arbetsplats med troende av alla sorter, men tills de kan lägga fram bevis för sina gudar kommer jag att betrakta alla högre makter som lika påhittade och lika giltiga som mål för kritik.

5 kommentarer:

  1. Håller helt klart med i ditt resonemang.
    Idag är debatten helt polariserad med extrema uttalanden från bägge parter.
    Allt är inte svart eller vitt, det finns olika nyanser i detta också.
    Alla asylsökanden är inte bidragstagande jihad krigare som ena sidan påstår.
    Att då alla är guds gåva till Sverige som andra sidan påstår är ju heller inte sant.
    Man kan vara för flyktingmottagande och ändå emot vissa delar av den.
    Jag gillar invandrare och invandring men för dens skull behöver vi väl inte ta emot oskötsamma eller kriminella människor, det producerar vi tillräckligt många på hemmaplan ändå.


    Karin

    SvaraRadera
  2. Jag håller med till punkt och pricka. Det är dags att lämna sandlådan och föra en mer balanserad debatt om invandringen.

    SvaraRadera
  3. Problemet är ju att diskussion om invandringen reser röd flagg hos många. Det är då man tar till "rasistkortet" och sen är all diskussion över. Synd, men sant.

    SvaraRadera
  4. Jag tänkte på en annan sak... De som klagar på invandringen i Sverige. år 1998 klagade man på invandringen och man sa rakt av att man är emot det på grund av att vi vill inte vi kan inte hjälpa andra som kommer hit, Människor sa att VI VILL INTE BETALA SKATT om invandringen fortsätter. Men nu har man vän på spelet. Nu är man fortfarande emot invandringen men man riktar sig på muslimer och man säger att muslimer är farliga osv. Nu vågar man inte längre säga att man är emot invandringen osv osv. Hat mot muslimer har ökat och därför i Sverige så många vill ta del av det.... hoppas ni förstod vad jag menar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ber om ursäkt för att det tog tid för mig att svara på din kommentar. Jag håller med dig till stor del, dvs att mycket av fientligheten mot islam är en förlängning av en mer allmän flyktingfientlighet.
      Som jag skriver i inlägget måste man dock kunna vara lika kritisk mot islam som mot andra religioner utan att för den skull ställa sig på samma sida som rasistiska och främlingsfientliga rörelser. Att gilla invandring behöver inte betyda en fullständig tolerans för varje åsikt som råkas framföras en person som råkar ha invandrarbakgrund.

      Radera