tisdag 15 november 2011

Så dumt att det svider i hjärnan: Tidskriften "Nära"

När jag i tidningsstället sprang på det glansiga magasinet Nära, vars omslag utlovade allt om andlighet och därtill ett ängla-tema på 28 sidor, kunde jag inte motstå det. När jag betalade tidningen i kassan fick jag tvinga mig att inte be om en brun papperspåse på grund av en diffus skamkänsla i maggropen, som om det var en helt annan typ av tidning jag betalade för. Så här i efterhand hade det nog varit ett bättre köp.
"Nära" är till att börja med späckad av annonser för eteriska oljor, kristaller, amuletter och stormöten där huvudtalarens främsta kvalifikation säjs vara att han utvecklat ett gravt avvikande EKG efter en svår olycka (på något sätt har detta gett honom unika insikter i både medvetandets natur och kvantfysik).
Artiklarna är i övrigt med få undantag upprepningar på samma tema: En eller annan guru (bland dem den avsatta prästen Ma Oftedal , känd för andeutdrivningar och kontakter med utomjordingar) avbildas tittande djupsinnigt in i kameran, och får sedan berätta om alla de änglar och andar de dagligen har kontakt med. Obekräftade anekdoter om "ljusvarelser" och besök av döda släktingar varvas friskt med kvasivetenskapliga utsagor om hjärnans funktion och, igen, gravt missförstådda kvantfysiska teorier.

De få texter som ens berör verkligheten är relativt tama råd om mindfulness och bättre sömn, men i träsket av charlataner, självutnämnda frälsare och rena galningar framstår dessa som pärlor av visdom. Tidningen "Nära" kan sammanfattningsvis sägas göra nytta endast som ett fascinerande fönster in i en väldsbild där man tror på allt, förutsatt att det sägs av en blonderad auktoritet med själfulla ögon.
En vacker dag hoppas jag att någon av alla dessa moderna schamaner gör ett aktivt försök att faktiskt bevisa en faktagrund till sina utsagor. Tills detta händer håller jag mig till mer journalistiskt högstående alster än "Nära". Sans till exempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar