lördag 22 oktober 2011

Jack Chick: Serier från den mörka sidan

Jack chick är en fascinerande person, föga känd i Sverige men vida omtalad och ogillad bland amerikanska ateister och humanister. Jag måste erkänna mitt i det närmaste patologiska intresse för en person vars verksamhet egentligen inte borde bemötas annat än tysta huvudskakningar, men vars verk provocerar mig så till den milda grad att jag inte kan undanhålla mig att ägna dagens inlägg åt dem.
Vad gör då denna Chick? I korthet: Han gör serier. Till förmån för gud. Och inte vilken gud som helst, utan den enda korrekta, amerikansk-luteranska guden, i Chicks värld det enda som kan rädda var och en från svavelosande fördömelse.
Tag gärna ett ögonblick att (gratis) läsa några av mästerverken på www.chick.com (jag lovar att detta inte är försök att öka trafiken till någon porrsida eller informationssajt för hönsuppfödare).
Vilka lärdomar finns att dra av dessa massproducerade lustmord på seriemediet? Jag kan själv, bland alla fördömelser riktade mot katoliker, vetenskapsmän, judar, muslimer, hårdrockare, homosexuella, ateister och rollspelare inte finna material till mer än en enda slutsats: Jack Chick kommer att få det ganska ensamt i sin himmel, om till och med "fel" sorts kristna utesluts till förmån det ganska tragiska idealet som presenteras i serierna.
En alternativ teori, som vid närmare påtitt synes oroväckande sannolik, är helt enkelt att Jack Chick är en oerhört väl förklädd och mycket framgångsrik satanist. När det gäller sidantal och propaganda leder nämligen djävulen stort som huvudperson i serierna och avslöjas som den framgångsrika upphovsmannen till både abort och katolska kyrkan och, inte minst, den vars födelsedag halloween är avsedd att fira. Om valet står mellan den hatspyende, hyperintoleranta kristendom Chick saluför och den karismatiske hin håle han avslöjar framstår Chick, likt Gudrun Schyman, som sin motståndares främste PR-agent.
Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar